Arie Slob: alles op alles gezet om scholen open te houden

Oud-onderwijsminister Arie Slob zette naar eigen zeggen 'alles op alles' om de scholen tijdens de coronacrisis open te houden, maar zag ze toch drie keer dichtgaan. Dat zei Slob vrijdag tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie Corona, in de vierde verhoorweek met als thema de sluiting van het onderwijs.

Vooral van de derde sluiting rond de kerst van 2021 had Slob naar eigen zeggen buikpijn. Die wilde hij niet, maar oud-zorgminister Hugo de Jonge drukte de sluiting toch door, zo bleek uit een appwisseling tussen De Jonge en Slob die werd voorgelezen door de enquêtecommissie. Toch ging hij akkoord, vooral onder druk vanuit de onderwijssector zelf. Ook de onzekerheid over de omikronvariant speelde mee.

Slob bestreed dat de sluitingen waren bedoeld om ouders thuis te houden, iets wat oud-premier Mark Rutte, De Jonge en oud-OMT-voorzitter Jaap van Dissel eerder wel hebben gesteld. Volgens Slob waren dat "ongelukkige formuleringen" en ging het om het verlichten van de druk op de zorg.


Bron: NRC, NOS

Meer info: