|
|
'God aan het Binnenhof'
Christelijke symbolen volop in gebruik
God en godsdienst zijn niet volledig verbannen van het
Binnenhof. De Nederlandse staat bedient zich, ondanks gestage
‘ontchristelijking', van christelijke symbolen, zo blijkt uit een
onderzoekje van het Montesquieu Instituut.
Terwijl de Tweede Kamer voor
de zoveelste keer op rij debatteert over het schrappen van het
strafrechtelijk verbod op godslastering, bedient de Nederlandse
politiek zich sinds jaar en dag van uiteenlopende christelijke
rituelen. Zo wordt bij beëdiging de hulp van ‘God almachtig’
ingeroepen en dient de regering wetsvoorstellen bij de Tweede
Kamer onder ‘Gods heilige bescherming’ in. Het randschrift van
de euro zal ook na de troonswisseling ‘God-zij-met-ons’
blijven.
Al lang geleden (1815) is uit
de Grondwet geschrapt dat de Nederlandse koning de ‘christelijke
godsdienst’ moest belijden. Maar ook Willem-Alexander zal koning
‘bij de gratie Gods’ zijn. De inhuldiging daarentegen heeft,
anders dan een kroning, geen christelijke achtergrond.
Of de eerste troonrede van
koning Willem-Alexander met een bede afsluit, zal op Prinsjesdag
duidelijk worden.
|
'Schim met onzichtbare invloed'
|
Plaat van de maand
|
|
|
‘Een schim met soms onzichtbare invloed'? Een hindermacht? Of
een deel van het parlement dat op gepaste afstand van het
dagelijkse gewoel aan het Binnenhof de zaken volgt? De Eerste Kamer
- gefotografeerd in 1929 - heeft in de loop der jaren de meest
uiteenlopende recensies gekregen..
Van meet af aan weinig
geliefd - de liberale staatsman Thorbecke, architect van de
Grondwet van 1848, wilde er al van af - heeft de Senaat (zoals ze
zich liefkozend laat noemen) zich weten te handhaven. Soms tegen
veel weerstand in.
Met het aantreden van de
kabinetten-Rutte - meerderheidskabinet aan de ene kant,
minderheidskabinet aan de andere kant van het Binnenhof - is de
discussie over de Eerste Kamer weer terug-van-weggeweest.
Bert van den Braak,
onderzoeker bij het Parlementair Documentatiecentrum, dook in de
parlementaire geschiedenis. Als kenner van de Eerste Kamer zet hij
de actuele discussie in perspectief. ‘Er zijn diverse voorbeelden
waarin de Eerste Kamer zich niets gelegen liet liggen aan de Tweede
Kamer.'
|
|
Partners in beeld
|
|
|
|
Scheiding van kerk en staat
Zijn kerk en
staat daadwerkelijk gescheiden?
Observaties uit 'Maastricht' aan de hand van een vergelijking met
Frankrijk.
|
|
'Krenkende godslastering'
Mag godslastering? Al bijna een eeuw wordt er aan het Binnenhof
over gedebatteerd. CPG en PDC doken in de archieven.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
|
Europa: 'Vrijwillige Nederlandse zelfmoord'
‘Zelfmoord?’ Protestantse partijen stonden argwanend
tegenover Europese eenwording. Bericht uit ‘Leiden’.
|
|
Op weg naar Nederlandse CDU?
Een Nederlandse CDU? Kunnen CDA en ChristenUnie beter samengaan?
Vragen en aanbevelingen uit 'Groningen'.
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Lees
verder >
|
|
|
Politiek en religie
|
Voor en tegen
|
De Nederlandse politiek kan niet zonder God.
Sophie in ’t Veld, Europarlementariër voor D66, versus Bas
van der Vlies, oud-fractievoorzitter van de SGP in de Tweede
Kamer.
|
|
|
|
Staat zonder hoofdletter
|
Column
|
Aalt Willem Heringa
De Staat van de Europese Unie is uiteraard een wat dubbelzinnige
vertaling van het Amerikaanse 'State of the Union'. In het
Nederlands zou 'staat' toch ook, vooral nu het in het
desbetreffende regeringsdocument met een hoofdletter is geschreven,
ook de Europese Staat kunnen betekenen. Maar zoals velen al hadden
opgemerkt, dat soort vergezichten bevat deze staat van de EU
niet. Het stuk bevat een aantal tegenstrijdigheden. De eerste is de
kritiek op Brussel voor een nadruk op te veel regelgeving, en op de
noodzaak dat vele onderwerpen nationaal geregeld blijven en
exclusief nationaal moeten blijven. De inzet is om 'samen met de
instellingen en de andere lidstaten tot een nieuwe, betere
taakverdeling te komen'. Na dat begin betoogt deze Staat van de EU
in de vooruitblik (Deel III) dat de interne markt verder moet
worden versterkt.
|
En verder
|
Nieuws
|
| Moraliteit en politiek - het CDA in de knel. Analyse van MI Den Haag. | | De Europese christendemocratie is niet per definitie ten dode opgeschreven. Een analyse uit Groningen. | | Moet er van Europa in Utrecht een referendum worden gehouden? MI Maastricht bekijkt het Handvest Burgerparticipatie. | | Een Handelingenkevertje - het CPG introduceert een ongevaarlijk, zelfs nuttig ‘beestje’ voor de computer. | | Een ‘faire’ bijdrage aan de Europese Unie? Verslagen van de masterclasses van het Montesquieu Instituut. |
|
Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie.
|
|
|
|
Partners
Agenda
3 april 2013, Den Haag
'Wordt
de Eerste Kamer te machtig?'
Democratie in Debat-reeks. 8 april 2013, Den Haag
Duitsland
en de Europese democratie
Debat (voertaal Engels). 23 april 2013, Den Haag
'De
eerste Honderdvijftig jaar'
Boekpresentatie 150 jaar
parlementaire geschiedenis.
Cartoon
‘Er was eens een mannetje niet wijs…’ In de jaren ‘20
bezweek een kabinet, het eerste kabinet onder leiding van premier
Colijn, aan een crisis over het Vaticaan.
Wat de verroomsing van ons land aangaat, deze gaat nog steeds
voort...
Ds. P. Zandt, fractievoorzitter van de SGP, in de Tweede Kamer tijdens een debat met minister-president Drees (1953).
Uw mening
God-zij-met-ons moet van het euro-muntstuk.
Christelijke teruggang
Christelijke
partijen zijn vanaf het midden
van de jaren '60 op hun retour.
Colofon
De Hofvijver is een uitgave van het Montesquieu Instituut en zijn partners.
Aan- en afmelden
Hier kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.
Deze brief niet meer ontvangen? U kunt zich hier afmelden.
|
|